A Net Világ Szerviz Varga Jácint e.v. hibás teljesítése esetén
kellékszavatossági igényt érvényesíthetsz a Net Világal szemben a Polgári
Törvénykönyv, és a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére,
valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások
nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI.
30.) Korm. rendelet szabályai szerint. Azt, hogy mi számít hibás teljesítésnek,
szintén ezekben a jogszabályokban találod meg.
Ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy az áru teljesítésének
időpontjától számított egy éven belül felismert hiba már az áru teljesítésének
időpontjában fennállt, kivéve, ha e vélelem az áru természetével vagy a hiba
jellegével összeegyeztethetetlen. Ez a digitális elemeket tartalmazó árura is
alkalmazandó.
Választásod szerint az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhetsz.
Kérhetsz kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül az általad
választott igény teljesítése lehetetlen vagy a vállalkozás számára más igényed
teljesítéséhez képest aránytalan többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy
a kicserélést a vállalkozás nem vállalta, vagy megfelelő határidőn belül az
érdekeidet kímélve nem tudja elvégezni, vagy a javításhoz, illetve cseréhez
fűződő érdeked megszűnt, úgy igényelheted az ellenszolgáltatás arányos
leszállítását vagy elállhatsz a szerződéstől.
Az észszerű határidőt attól az időponttól kell számítani, amikor közölted a
hibát a vállalkozással.
Az árut a kijavítás vagy kicserélés teljesítése érdekében a vállalkozás
rendelkezésére kell bocsátanod. A vállalkozásnak a saját költségére kell
biztosítania a kicserélt áru visszavételét. Ha a kijavítás vagy kicserélés
olyan áru eltávolítását teszi szükségessé, amelyet az áru jellegének és
céljának megfelelően - a hiba felismerhetővé válása előtt - üzembe helyeztek,
akkor a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kötelezettség magában foglalja
a nem megfelelő áru eltávolítását és a csereként szállított vagy kijavított áru
üzembe helyezését vagy az eltávolítás, illetve üzembe helyezés költségeinek
viselését.
Az ellenszolgáltatás leszállítása akkor arányos, ha annak összege
megegyezik a fogyasztónak szerződésszerű teljesítés esetén járó, valamint a
fogyasztó által ténylegesen megkapott áru értékének különbözetével.
Akkor is elállhatsz a szerződéstől, ha
a vállalkozás nem végezte el a kijavítást vagy kicserélést, vagy elvégezte
azt, de részben vagy egészben nem teljesítette a kijavítással, vagy
kicseréléssel járó költségek viselésére vonatkozó kötelezettségét, vagy
ismételt teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy a vállalkozás
megkísérelte az áru szerződésszerűvé tételét, vagy
a teljesítés hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy az
adásvételi szerződés azonnali megszüntetését teszi indokolttá.
Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. A vállalkozást terheli
annak bizonyítása, hogy a hiba jelentéktelen. Az adásvételi szerződés
megszüntetésére vonatkozó kellékszavatossági jogod a vállalkozásnak címzett, a
megszüntetésre vonatkozó döntést kifejező jognyilatkozattal gyakorolhatod.
Ha a hibás teljesítés az adásvételi szerződés alapján szolgáltatott árunak
csak meghatározott részét érinti, és azok tekintetében a szerződés
megszüntetésére vonatkozó jog gyakorlásának feltételei fennállnak, az
adásvételi szerződést csak a hibás áru tekintetében szüntetheted meg, de az
azokkal együtt szerzett bármely egyéb áru vonatkozásában is megszüntetheted, ha
nem várható el észszerűen tőled, hogy csak a szerződésnek megfelelő árukat
tartsd meg.
Ha az adásvételi szerződést teljes egészében vagy az adásvételi szerződés
alapján szolgáltatott áruk egy része tekintetében szünteted meg, úgy
a vállalkozás költségére vissza kell küldened a vállalkozásnak az érintett
árut; és
a vállalkozásnak haladéktalanul vissza kell térítenie részedre az érintett
áru vonatkozásában teljesített vételárat, amint az árut vagy az áru
visszaküldését alátámasztó igazolást átvette.
Választott kellékszavatossági jogodról egy másikra is áttérhetsz, az
áttérés költségét azonban neked kell viselni, kivéve, ha az indokolt volt, vagy
arra a vállalkozás adott okot.
Jogosult vagy a vételár még fennmaradó részét - a szerződésszegés súlyához
igazodva - részben vagy egészben visszatartani mindaddig, amíg a vállalkozás
nem tesz eleget a teljesítés szerződésszerűségével és a hibás teljesítéssel
kapcsolatos kötelezettségeinek.
A hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba
felfedezésétől számított kettő hónapon belül köteles vagy közölni; a szerződés
teljesítésétől számított két éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági
jogaid már nem érvényesíthetők.
A kellékszavatossági igények sajátos szabályai digitális tartalom
szolgáltatása vagy digitális szolgáltatás nyújtása esetén
A kellékszavatosságra a fentiekben meghatározottakon túl az alábbi
szabályok vonatkoznak digitális tartalom szolgáltatása vagy digitális
szolgáltatás nyújtása esetén.
Akkor is jogosult vagy - a szerződésszegés súlyához igazodva - az
ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelni, illetve a digitális tartalom
szolgáltatására vagy a digitális szolgáltatás nyújtására irányuló szerződést
megszüntetni, haa kijavítás vagy kicserélés lehetetlen, vagy az a
vállalkozásnak aránytalan többletköltséget eredményezne;
a vállalkozás nem tett eleget annak a kötelezettségének miszerint a
kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kellékszavatossági jog gyakorlása
esetén - neked okozott jelentős kényelmetlenség nélkül, a digitális tartalom
vagy a digitális szolgáltatás jellegére és céljára figyelemmel - köteles a
teljesítést a hiba általad történő közlésétől számított észszerű időn belül
térítésmentesen szerződésszerűvé tenni;
ismételten teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy a vállalkozás
megkísérelte az áru szerződésszerűvé tételét;
a teljesítés hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy a
szerződés azonnali megszüntetését teszi indokolttá; vagy
a vállalkozás nem vállalta a szolgáltatás szerződésszerűvé tételét, vagy a
körülményekből nyilvánvaló, hogy a vállalkozás észszerű határidőn belül vagy a
fogyasztónak okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem fogja a szolgáltatást
szerződésszerűvé tenni.
A kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kellékszavatossági jog gyakorlása
esetén a vállalkozás - neked okozott jelentős kényelmetlenség nélkül, a
digitális tartalom vagy a digitális szolgáltatás jellegére és céljára
figyelemmel - köteles a teljesítést a hiba általad történő közlésétől számított
észszerű időn belül térítésmentesen szerződésszerűvé tenni.
A kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó kellékszavatossági jog gyakorlása
esetén a digitális tartalom vagy a digitális szolgáltatás műszaki jellemzőitől
függően a vállalkozás megválaszthatja a digitális tartalom vagy a digitális
szolgáltatás szerződésszerűvé tételének módját.Az ellenszolgáltatás
leszállítása akkor arányos, ha annak összege megegyezik a neked szerződésszerű
teljesítés esetén járó, valamint a neked ténylegesen nyújtott szolgáltatás
értékének különbözetével.
Ha a szerződés meghatározott időtartamon keresztül nyújtott folyamatos
szolgáltatásról rendelkezik, az ellenszolgáltatás arányos leszállításának arra
az időtartamra kell vonatkoznia, amely időtartam alatt a szolgáltatás nem volt
szerződésszerű.
Ha a hibás teljesítésre hivatkozva kívánod megszüntetni a szerződést, a
vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a hiba jelentéktelen.
Ha a vállalkozás digitális tartalmat szolgáltat, vagy digitális
szolgáltatást nyújt, vagy erre kötelezettséget vállal, te pedig kizárólag
személyes adatokat szolgáltatsz, vagy ilyen adatok szolgáltatását vállalod a
vállalkozás részére, jelentéktelen hiba fennállása esetén is jogosult vagy a
szerződést megszüntetni, azonban az ellenszolgáltatás arányos leszállítását nem
igényelheted.
A szerződés megszüntetésére vonatkozó kellékszavatossági jogodat a
vállalkozásnak címzett, a megszüntetésre vonatkozó döntést kifejező
jognyilatkozattal gyakorolhatod.
Ha a vállalkozás a teljesítésre vonatkozó kötelezettségének nem tesz
eleget, köteles vagy a vállalkozást felhívni a teljesítésre. Ha a felhívásod
ellenére a vállalkozás a digitális tartalom vagy a digitális szolgáltatás
késedelem nélküli vagy a vállalkozás és általad elfogadott póthatáridőn belüli
szolgáltatását vagy nyújtását elmulasztja, megszüntetheted a szerződést.
A vállalkozás teljesítésre való felhívása nélkül megszüntetheted a
szerződést, ha
a vállalkozás a digitális tartalom szolgáltatását vagy a digitális
szolgáltatás nyújtását nem vállalta, vagy a körülményekből nyilvánvaló, hogy
nem fogja szolgáltatni a digitális tartalmat, illetve nem fogja nyújtani a
digitális szolgáltatást; vagy
a vállalkozás és közted lévő megállapodás alapján vagy a szerződéskötés
körülményeiből nyilvánvaló, hogy számodra elengedhetetlen a meghatározott
időpontban történő teljesítés, és a vállalkozás ezt elmulasztja.
A szerződés megszüntetése esetén a vállalkozást, illetve téged terhelő
kötelezettségekről a 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet 24-26. §§-ban tájékozódhatsz.
A termék hibája esetén kérheted a gyártótól (gyártónak minősül a termék
előállítója és forgalmazója is) a hibás termék kijavítását vagy kicserélését. A
termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos
minőségi követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott
leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Termékszavatossági igényt a termék gyártó általi forgalomba hozatalától
számított két éven belül érvényesíthetsz. E határidő elteltével e jogosultságod
elveszted.
A gyártó (előállító, forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági
kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy
a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta
forgalomba, vagy
a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal
időpontjában nem volt felismerhető, vagy
a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából
ered.
A gyártónak (előállítónak, forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot
bizonyítania.